Ingredienser ur hälso- och miljösynpunkt

När jag gick min makeupartist-utbildning hade vi en dag då vi bara använde ekologisk makeup (Nvey Eco). Då fick vi också en lista från Dermanord över ingredienser som anses tvivelaktiga i hälso- och miljösynpunkt. Dock är det först nu jag insett vikten av detta. Jag jobbar nu i butik och säljer många av de här ingredienserna varje dag. Vi konsumerar så otroligt mycket skit, bara för att se vackra ut och jag känner hur det tar emot för mig att stötta det. Jag har själv använt mig av sånahär grejer i så många år utan att vara medveten om det men nu när jag vet hur det ligger till vill jag ändra på mig.
 
Nu när jag läst på och har insett att det finns många produkter på marknaden som är likvärdiga utan att innehålla dessa ingredienser känner jag att jag har ett ansvar som konsument. Jag vill välja det som är natuligt och ofarligt. Jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara ekologiskt, men jag vill ställa krav på att det jag använder, i så stor utstreckning som möjligt, i alla fall inte framställts på ett människo/djur/miljöfarligt sätt, och inte innehåller några av ingredienserna på Dermanords tvivelaktiga lista.

Så nu har jag beställt mineralmakeup, ekologiskt ansiktsvatten, duschkräm och bodylotion och tänker successivt göra mig av med allt jag har i badrummet som innehåller tvivelaktiga ingredienser. 

Nu kan man kanske tycka att det är dubbelmoral att jag är med och säljer sånahär ingredienser, och jag håller med. Men jag behöver inkomsten och om man ska se det positiva kan jag ju i alla fall hjälpa kunder att bli mer medvetena om att välja rätt grejer i butiken. Jag trivs på mitt jobb och är stolt över det jag bidrar med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0