Hjälpinlägg Ansiktsvård

Tänkte göra ett litet hjälpinlägg om hudvård för ansiktet.

Jag har själv aldrig använt någon hudvård till ansiktet för jag inte tyckt det behövts. Jag trodde helt enkelt inte det skulle bli så stor skillnad. Jag har i regel enbart använt concealer i ansiktet och därför har jag tyckt att det räckt med lite makeuprengöring på de ställen jag sminkat mig. Under i princip hela min tonårstid har jag också tränat väldigt mycket och duschat varje dag och då har jag tyckt att det räckt när jag tvättat av mig i duschen. 
 
Nu har jag dock jobbat på skönhetsavdelning ett tag och lärt mig ett och annat som jag tänkte dela med mig av. Jag kan ju inte vara ensam om att inte ha vetat vad ansiktsvatten, peeling, serum, dagkräm, nattkräm, olika ansiktsmasker mm är bra till. 
 
Hudtyp:
Det finns många olika hudtyper. Torr, normal, fet, kombinerad osv... Mitt tips här är att gå till en hudterapeut och fråga vad du har för hy. Det är a och o för att hitta rätt produkter. På till exempel Åhléns kan man få jättebra hjälp med vilken typ av hudvård man ska leta efter. Våga fråga! 
 
Ansiktsvatten/Toner: 
Ansiktsvatten återställer ph-balansen i huden efter rengöring. Huden har ph 4-5, vatten har ph 7 och därför blir man torr och obalanserad i huden när man tvättat den med vatten. Ansiktsvatten tar också bort rester från smink och rengöringsprodukter.
 
Serum: 
Serum innehåller mindre molekyler än ansiktscremer och tränger djupare ner i huden. Används efter ansiktsvatten men före creme. Serum är oftast inriktade på ett problemområde, som till exempel rynkor, pigmentförändringar eller torrhet. 
 
Koncentrat: 
Har på samma sätt som serum små molekyler som jobbar på de undre hudlagren. Används dock inte för att punktbehandla utan ger en allmänt klarare, fastare, finare och yngre hud.
 
Dagcreme:
Återfuktar och skyddar huden mot yttre påfrestningar. Ger huden lyster. Det finns dagcremer som innehåller uv-skydd (spf). Dagcremer finns också i olika konsistenser och med olika uppgifter, t.ex. närande, lyftande, mot ålderstecken, trötthet eller pigmentförändringar. Det finns också dyra cremer med allt-i-ett-förmåga. 
 
Nattcreme: 
Är oftast fetare och mer aktiv än dagcremen. Oftast använder man en nattcreme i samma serie som dagcremen och låter dem förstärka effekterna av varandra. Hjälper huden att återhämta sig under natten. 
 
Ögoncreme:
En creme anpassad för den tunna huden runt ögonen. Är lättare och mildare än övrig ansiktsvård. Finns de som motverkar bl.a. rynkor, påsighet och blånader under ögonen. 
 
Peeling/Exfoliering:
Peeling avlägsnar döda hudceller och avlagringar och stimulerar nybildningen av celler. Den hjälper övrig hudvård att göra sitt jobb. Det finns många olika sorters peelingar, både med och utan korn. 
 
Ansiktsmasker:
En gång i veckan kan det vara bra att göra en ansiktsmask. Då kan du kolla av hur din hud mår för tillfället och välja mask utifrån det och på så sätt förbereda den inför ännu en vecka. Det finns till exempel djuprengörande, återfuktande eller peelande masker. 
 
Man måste såklart inte använda alla de här produkterna. Men jag har märkt stor skillnad på min hy, framför allt av ansiktsvatten, peeling och koncentrat.
 
Inom kort kommer jag recensera fler hudvårdsprodukter med naturligt innehåll. När det kommer till "vanlig" ansiktsvård är Chanel, Lancôme och Biotherm mina favoritmärken. Visst, de är dyra, men de är också dryga och ger verkligen resultat.
 
Hoppas inlägget varit till hjälp. Kram på er! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0