Beställt från lush.se

Nu när jag väl peppat mig själv att bli medveten konsument kan jag inte låta bli att shoppa miljö/människo/djurvänliga grejer. La precis en beställning hos Lush och tänkte visa er vad den innehöll. Varför jag valt att beställa från just Lush är för att jag tidigare testat en badbomb från dem som jag gillade. Tycker också att deras förpackningar är fina och jag tycker ändå det är en viktig faktor att känslan på heleten är fräsch trots det "nyttiga" innehållet! Bra ska inte behöva kännas tråkigt! 
 



Till att börja med. I love Juicy schampoo. Den enda tvivelaktiga ingrediensen är Benzyl alcohol som är ett bekämpningsmedel klass 2. Dock står det 3a från slutet på innehållsförteckningen så förhoppningsvis handlar det om en liten mängd i alla fall. Hur som helst är det ju bättre (ur ingredienssynpunkt) än mitt nuvarande schampoo Aussie Miracle Moist Schampoo som innehåller glycerin (kan komma från djur), EDTA (svårnedbrytbar), methylchloroisothiazolinone & methylisothiazolinone (koncerveringsmedel, bekämpningsklass 2) och potassium sorbate (kan vara syntetiskt, fungerar ej på alla bakterier, många är allergiska mot det)
 
Edit: På Lush.se kan man läsa om alla deras ingredienser och hur dom använder dom. Lushopedia heter länken. Där kan man läsa om deras benzyl alcohol
 
 
 
American Cream balsam. Enda tvivelaktiga ingrediensen är lanolin (ullfett). Ullfett utvinns från fårull och är väldigt likt hudens egna fett. Det hjälper huden att behålla sin fukt. Jag personligen tycker att detta är okej eftersom får ändå klipps med jämna mellanrum. Fåren lider alltså aldrig av att vi använder detta i hudkrämer/balsam. Även detta är ju hur som helst bra mycket bättre än mitt nuvarande balsam Aussie Miracle Moist Conditioner (ur ingredienssynpunkt) eftersom det innehåller benzyl alcohol, dimethicone (silicon, misstänks vara en bioackumulator - samlas i växter och djur, kan bilda formaldehyd (allergi- & cancerframkallande ämne) vid nedbrytning), EDTA, methylchloroisothiazolinone & methylisothiazolinone och potassium sorbate. 


Aromaco deodorant. Denna ska bli jätteintressant att testa, har aldrig sett något liknande i deodorantväg. Ingen tvivelaktig ingrediens, till skillnad från mina andra deodoranter (rexona och biotherm) som innehåller bland annat aluminium chlorohydrate, dimethicone, methylisothiazolinone och benzyl alcohol.
 
Ultrabalm. Inga tvivelaktiga ingredienser. Använder just nu inget läppbalsam, dock kan jag jämföra med till exempel vanlig lypsyl som innehåller paraffinum liquidum (kommer från råolja, passar som symaskinsolja, gör
huden beroende) paraffin (se föregående) och petrolatum (kommer från råolja. Passar maskindelar som inte får rosta).
 
Bubbelbitar - "The Comforter". Inga tvivelaktiga ingredienser. Har för tillfället inget badskum hemma men kan nog garantera att de jag använt tidigare som kommer från vanliga affärer innehållit tvivelaktiga ingredienser. När jag undersökt mina "vanliga" produkter i badrummet har alla hittills (dyra som billiga) innehållit någon eller några ingredienser från Dermanordlistan. Tragiskt men sant.

Hoppas detta inspirerat er. Nu ska jag gå och sova. Godnatt :)  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0